We vinden het belangrijk dat je je thuis voelt bij ons op school. Daarom hebben we de leerlingbegeleiding zo geregeld, dat je voor allerlei zaken altijd bij een teamlid terecht kunt.
Elke leerling op !mpulse Kollum heeft een eigen coach. Deze coach is voor jou en je thuisfront het eerste aanspreekpunt. Jouw coach begeleidt de Kring en ondersteunt je bij het (leren) leren, plannen en organiseren. Minimaal één keer per periode voer je samen met je coach een gesprek waarin jullie bespreken hoe het met je gaat. Samen houden jullie bij of er uitdagende doelen gesteld worden, hoe je aan die doelen werkt en welke resultaten je haalt. De coach verzamelt ook informatie over jou bij andere teamleden en heeft zo een goed beeld van jou, je vorderingen en je talenten.
Vier keer per jaar bespreken we, onder leiding van jouw coach, met het hele team jouw ontwikkeling tijdens een zogenoemde voortgangsvergadering.
Na zo’n voortgangsvergadering word je samen met je en ouders/verzorgers door de coach uitgenodigd voor een leerling-ouder-coachgesprek. In die gesprekken wordt samen besproken hoe het er met met jou op school voor staat, weke mogelijke ondersteuningsbehoefte je hebt en waar we de komende tijd samen met jou op focussen.
Een Kring is een vaste groep leerlingen (in de meeste gevallen de klas waarin je zit) met één of twee vaste coaches. Omdat je steeds met dezelfde mensen een Kring vormt, krijgt jij de mogelijkheid om je snel vertrouwd te voelen bij ons op school. In de Kring vinden allerlei activiteiten plaats op vaste tijdstippen. Bijvoorbeeld luisteren, vertellen, discussiëren, lezen, praten over onderwerpen als vriendschap, school, het nieuws, je talenten en je hobby’s. Ook maak je er kennis met Herstelrecht en het model van de pedagogische dansvloer. Daarnaast wordt bijvoorbeeld Sinterklaas in de kring gevierd.
Maar ook is de Kring de plek waar je samen met jouw coach verdiept in de onderwerpen: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik, plannen en organiseren, leren leren, sociale vaardigheden en omgang, mediawijsheid, digitale vaardigheden, zelfregulering, talentontwikkeling, presenteren, feedback geven en ontvangen, leefstijl en beroepsoriëntatie.
Om leerlingen goed te kunnen begeleiden maken we onder andere gebruik van een aantal testen, zoals het Cito Volg- en Adviessysteem en de Dyslexiescreening. Meer informatie vind je hieronder en ook in het document ‘Zorg en begeleiding, testen’.
Met alle leerlingen die een dyslexieverklaring hebben, wordt jaarlijks in een gesprek besproken en vastgelegd van welke extra faciliteiten of hulpmiddelen de leerlingen met dyslexie het komende schooljaar gebruik willen maken. Je kunt dan denken aan extra tijd voor toetsen, het maken van toetsen op een laptop of het gebruik van dyslexiesoftware.
Aan het begin van leerjaar 1 wordt een dyslexiescreening afgenomen. Doel van de screening is om in kaart te brengen welke leerlingen risicofactoren laten zien op het gebied van dyslexie. De screening bestaat uit drie onderdelen: dictee, leestekst en begrijpend lezen.
Mocht er bij een leerling sprake zijn van risicofactoren, dan neemt de pedagogisch medewerker contact op met het thuisfront om verdere actie(s) te bespreken.
In leerjaar 1, 2 en 3 maken alle leerlingen de toetsen van het Cito Volg- en Adviessysteem (VAS): Nederlands Taalverzorging, Nederlands leesvaardigheid en woordenschat, Engels leesvaardigheid en woordenschat, rekenen en wiskunde.
De resultaten van onze leerlingen kunnen we vergelijken met landelijke normen. Aan de hand van de analyse van de VAS-toetsen krijgen we inzicht in het niveau van de leerlingen en de ontwikkelingen daarin. De toetsen voor de onderbouw zijn onmisbare instrumenten om de kwaliteit van ons onderwijs in kaart te brengen, de prestaties van onze leerlingen te volgen en onderwijskundige beslissingen te ondersteunen.
Het ontwikkelingsperspectief is een document dat de school, na overleg met de ouders, vaststelt voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. In het ontwikkelingsperspectief schatten we in welke ontwikkelingsmogelijkheden een leerling heeft op langere termijn. Samen met de leerling en ouders/verzorgers stellen we doelen en we kijken welke extra ondersteuning een leerling nodig heeft om deze doelen te behalen.
De pedagogisch medewerker draagt zorg voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief. De inhoud wordt te allen tijde met de leerling en ouders/verzorgers gecommuniceerd.
Op !mpulse Kollum doen wij, in het kader van pedagogische, didactische en zorgdoeleinden, aan dossiervorming. Indien nodig verstrekken we bepaalde informatie uit het dossier aan derden. Heb je hier als ouders/verzorgers bezwaar tegen, dan wordt je verzocht dit aan het begin van het schooljaar schriftelijk aan de school door te geven.