Onderbouw

Onderbouw

Met betrekking tot aanname en toelating zijn in principe alle leerlingen met een passend advies toelaatbaar tot !mpulse Leeuwarden.

Leerjaar 1

Alle leerlingen van de basisschool, met een passend advies, zijn in principe toelaatbaar tot het eerste leerjaar van !mpulse Leeuwarden. Bij de toelating werken wij volgens de systematiek van de Plaatsingswijzer. Deze is gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de basisschool.

Warme overdracht

Wanneer de leerling is geplaatst, vindt er een zogenoemde warme overdracht plaats. Er vindt een gesprek plaats tussen de coach van leerjaar 1 en/of de pedagogisch medewerker van onze school met de leerkracht van groep 8 over de eventuele specifieke leerbehoeften van de leerling. Het doel is het versterken van persoonlijk succes van de leerling tijdens zijn/haar middelbare schoolloopbaan en het voorkomen van studievertraging, afstroming of voortijdig schoolverlaten. De warme overdracht vindt plaats naast een koude overdracht van gegevens op papier.

Intakegesprek  

Als je je hebt aangemeld voor !mpulse, volgt er een intakegesprek met leerling en ouders/verzorgers. Voorafgaand hieraan krijgt de een brief met informatie over het gesprek. Het doel: verbinding tussen jou, je ouder(s) en school. Alle leerlingen, ouders en/of verzorgers tekenen na de intake de Eed van !mpulse.

Vanaf leerjaar 2

Aanmelden voor tussentijdse instroom kan door middel van het invullen van een interesseformulier via onze website. Bij tussentijdse instroom en de instroom in klas 2, klas 3 vmbo-t of klas 3 havo/vwo vindt er een kennismakingsgesprek en intakegesprek plaats met ouders/verzorgers en leerling en wordt er contact opgenomen met de school van herkomst. De toelatingscommissie bepaalt vervolgens de toelating en de eventuele voorwaarden. 

De onderbouw (leerjaar 1,2,3 vmbo-tl, havo, vwo)

De eerste drie leerjaren zijn er op !mpulse Leeuwarden gemixte lesgroepen vmbo-tl, havo en vwo. In leerjaar 1,2,3 betekent dit dat leerlingen met een vmbo-t, havo en vwo-advies bij elkaar in de stamgroep worden geplaatst en samen lessen volgen. Naast de stamgroep zitten leerlingen in een vaste coachgroep die in leerjaar 1,2,3 in principe niet van samenstelling en coach wijzigt.  In het derde leerjaar is in de vierde periode een voorsorteerperiode waar er een splitsing wordt gemaakt tussen een vmbo-t, havo en vwo en een havo/vwo-klas. In de voorsorteerperiode volgen de leerlingen lessen vanuit hun eigen profielkeuze waarna ze doorstromen in de verschillende examenroutes.

Inhoud leerstof

Het onderwijs in de onderbouw is gericht op het behalen van de kerndoelen van de onderbouw. Een aantal vakken wordt aangeboden in leergebieden. Op deze manier ervaart de leerling meer samenhang in de leerstof. Naast het leren in lessen en uit boeken, is de leerling meerdere malen per schooljaar bezig met het doen van onderzoek en practica, het leren in projecten (settingen) en door middel van betekenisvolle opdrachten. Naast het leren in lessen en uit de boeken, leren de leerlingen ook door middel van betekenisvolle opdrachten in projectvorm, door het doen van onderzoek naar iets en we nemen ze mee in de praktijk.

Leerlingen lopen in de onderbouw binnen schools en buiten schools stage in het kader van de maatschappelijke stage of loopbaanoriëntatie (LOB).

Vakken en leergebieden

Een aantal vakken in leerjaar 1 en 2 wordt in samenhang aangeboden in leergebieden. In het schema staat de samenstelling van de leergebieden weergegeven. Vanaf het derde leerjaar staan er aparte vakken in de lessentabel. Op die manier wordt de leerling voorbereid op de profiel- en vakkenkeuze in de bovenbouw. 
 
Op !mpulse Leeuwarden wordt niet alleen binnen de muren van de school geleerd maar ook daarbuiten. We trekken er met elkaar geregeld op uit voor een bezoek aan musea of theater, gaan de natuur in en doen mee aan educatieve wedstrijden en projecten. 

Vakken/leergebieden

LeergebiedMens en natuurMens en maatschappijKunst en cultuurSport en spel
VakkenNatuurkunde
Scheikunde
Biologie

Aardrijkskunde
Geschiedenis
Economie
Maatschappijleer

Tekenen
Handvaardigheid

Gymnastiek
Bewegen
Sport

Naast de leergebieden bieden wij de vakken Nederlands, Wiskunde, Frans, Duits, Engels, Basisvaardigheden voor 90 minuten per week aan in de onderbouw.

Itslearning

Voor elk vak of leergebieden vak is er een heldere leerlijn met opdrachten zichtbaar op itslearning, onze digitale leeromgeving. In deze omgeving is er ook een overzicht van deadlines en toetsmomenten zodat er voor de leerling overzicht is. Wij creëren in onze aanpak een omgeving waar wij leerlingen stimuleren om tot zelfsturing te (moeten) komen.

Leren in vakken – bovenbouw

In de bovenbouw organiseren we vak-tijd zoveel mogelijk in niveaugroepen. Daarnaast volgen leerlingen een examenroute binnen zijn/haar profiel. Er is een overzichtelijk Programma Toetsing en Afsluiting (PTA) voor elk vak.

Er is 90 minuten per week les met mogelijk aanvullingen in keuze-uren of begeleiding tijdens huistijd. Vier keer per jaar is er een toetsweek. De toetsen bespreken we samen met leerlingen na, om de route van de leerling te optimaliseren. Ter voorbereiding op examens bieden we een intensieve examentraining voor leerlingen van eigen en externe vakexperts.