Onderzoek wijst uit dat kinderen in de puberleeftijd lastig inslapen ’s avonds. Daarom functioneren ze ’s ochtends vroeg niet altijd op hun best. Dit heeft een biologische reden en hangt samen met allerlei ontwikkelingen in de hersenen.
Bij De Dyk houden we hier rekening mee. Daarom starten we de schooldag pas om 09.00 uur. Om rustig te beginnen, is er eerst een mentorles. Vanaf 10.20 uur beginnen de instructielessen, een tijdstip dat jij weer helemaal scherp bent. Ook de toetsen beginnen na 10.00 uur. Dat levert betere prestaties op!
Op De Dyk starten we de dag met een halfuur mentoraat op de Dyk. Elke dag hetzelfde gezicht: dat is een prettige overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. De mentor maakt jou wegwijs op de school en met de schoolcultuur. Hij/zij maakt je vertrouwd met de groep en daarnaast ga je aan het werk met algemene vaardigheden en studievaardigheden. Verder is er aandacht en ruimte voor activiteiten in het kader van Loopbaan Oriëntatie: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?
Omdat er voor leerlingen op De Dyk veel te kiezen valt – al vanaf het eerste jaar kies jij als leerling meer dan 30% van je lessen zelf – is het van groot belang dat de mentor die keuzes begeleidt en coacht. Of je nu mavo-advies hebt, mavo/havo-advies of havo advies: natuurlijk ben je niet in alles even goed. Dus kies je in overleg met je mentor op welk niveau je aan welk vak gaat werken. Welke lessen volg je op havoniveau, wanneer is het mavoniveau beter voor je? Wat betekent dat voor de keuze van je P-lessen? Je mentor is er voor je, elke dag!
Dij de Dyk is er een slim beloningssysteem dat motiverend werkt. Als je geen of bijna geen onvoldoendes hebt, verdien je vrije tijd. Heb je wel onvoldoendes, dan verdien je extra uitleg en aandacht. Dat krijg je dan ook van ons. Op De Dyk vinden we belonen een stuk leuker dan straffen.
Zoals gezegd kies jij ruim dertig procent van je lessen zelf. Daardoor ontstaat een persoonlijk lesrooster, afgestemd op de persoonlijke behoefte van jou. Je kan meer of minder lessen kiezen in een bepaald vak, heel gericht werken aan bijspijkeren of juist heel gericht werken aan een talent voor een vak.
Daarnaast maakt zo’n persoonlijk rooster het mogelijk om sneller te gaan en voor één of meer vakken examen te doen in mavo 3.
Voor elke vak bepaal je leerling – in overleg met je mentor – jouw niveau. Volg je elk vak op havoniveau? Of een paar vakken op havo- en een paar vakken op mavoniveau? Of alle vakken op mavoniveau? Aan het eind van de tweede klas ga je kiezen: ga je voor examen mavo of voor havo 3? Uiteraard maak je de keuze niet alleen, je mentor staat voor je klaar.