Visie en ambitie

Visie op ondersteuning

De mentor heeft dagelijks contact met zijn eigen groep. Dit vormt de belangrijkste basis in de leerlingbegeleiding op De Dyk. De mentor heeft de rol om bijzonderheden goed te signaleren. Hierbij kan het gaan om eenvoudige en ingewikkelde zaken. Voor de reguliere begeleiding is de mentor voor ouders en leerlingen het eerste aanspreekpunt, elke dag opnieuw.

Om de tien weken zijn er leerlingbesprekingen en/of rapportvergaderingen, zodat eventuele problemen bij leerlingen zo snel mogelijk naar boven komen. Begeleiding op maat betekent namelijk ook begeleiding als dat nodig is. Daarom ziet en spreekt de mentor de leerlingen elke dag en overlegt hij met collega’s onmiddellijk als dat nodig is. Als ouder/verzorger hoort u het onmiddellijk als er iets te melden is. Naast persoonlijk leren, ook persoonlijke begeleiding.

In de gevallen waarin de begeleiding voor de mentor te complex wordt worden de medewerkers van Zorg en Begeleiding ingezet.

Ambities en ontwikkeldoelen

De Dyk neemt deel aan een driejarig traject om de school onder deskundige begeleiding inclusiever te maken. Dit bestaat uit een actiegericht onderzoek en een kwaliteitsonderzoek. Het grootste aandachtspunt in dit traject is het schoolklimaat.

Hoorrecht van alle leerlingen op het ondersteuningsaanbod van de school

De leerlingen van Piter Jelles De Dyk zijn bevraagd middels een enquête. Deze enquête is verspreid onder de leerlingen via het info-bulletin. De enquête is in de mentorles onder leiding van de mentoren ingevuld.

De meeste leerlingen laten weten dat ze tevreden zijn over het ondersteuningsaanbod. Het grootste deel van de leerlingen maakt gebruik van de extra ondersteuning die de school biedt. Meer bekendheid over de routes naar de ondersteuning wordt door enkele leerlingen als verbeterpunt genoemd.