Ondersteuning en voorzieningen

Voorzieningen binnen de school

Onderstaande fysieke ruimten binnen onze school zijn aanwezig om aan specifieke ondersteuningsbehoefte tegemoet te komen. Het gaat ook om de aanpassingen in onze school die fysieke toegankelijkheid en daarmee deelname aan het onderwijs voor leerlingen met een fysieke beperking mogelijk maken.

Fysieke ruimten

-Ruimte met individuele werkplekken -Ontspanningsruimte -Prikkelarme werkplek of stilteruimte -Praktijklokalen/-voorzieningen techniek -Ruimte voor één op één begeleiding -Ruimte voor een time-out

Basisondersteuning

De basisondersteuning is de hulp die elke leerling, als deze die nodig heeft, op elke school in het samenwerkingsverband kan krijgen. De meeste leerlingen kunnen met de basisondersteuning het onderwijsprogramma op dezelfde manier volgen als hun klasgenoten. Binnen het Samenwerkingsverband is hierover het volgende afgesproken: Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen binnen een samenwerkingsverband beschikbaar is voor alle leerlingen binnen het samenwerkingsverband. De basisondersteuning is gericht op onderwijsdeelname en op het mogelijk maken van een doorlopende onderwijsloopbaan voor alle leerlingen binnen de school in een veilige, stimulerende leer- en ontwikkelingsomgeving.

Op Piter Jelles De Dyk wordt de basisondersteuning grotendeels vormgegeven in de mentorlessen. In deze lessen komen executieve vaardigheden aan de orde en is ruimte voor persoonlijke aandacht voor de leerling.

Extra ondersteuning

Voor een aantal leerlingen is er meer nodig dan de basisondersteuning. Bijvoorbeeld een aanpassing van het onderwijsprogramma, specialistische begeleiding of aanpassingen van toetsen en examens. De hulp en aanpassingen worden voor een langere tijd en voor deze individuele leerling ingezet. Hiervoor wordt een plan opgesteld, dat wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) genoemd. Ouders en de leerling denken mee in het opstellen en de evaluatie van dit OPP. Zo zijn de ouders en de leerling constant inhoudelijk en formeel betrokken bij de beslissingen over de aanpassingen in de extra ondersteuning. Omdat de extra ondersteuning altijd maatwerk is, wordt dit door het bevoegd gezag, in overleg met ouders en leerling, bepaald.

De vormgeving van de extra ondersteuning binnen Piter Jelles De Dyk wordt verder toegelicht onder de kop “Ondersteuningsteam en externen”.