Onze Montessori karakteristiek ‘leer het me zelf te doen’, staat centraal in de onderbouw.
Gekend worden is voor een leerling erg belangrijk, zeker voor een puber. In een veilige omgeving zal een leerling beter presteren. Door middel van een intensieve begeleiding op cognitief en sociaal-emotioneel gebied proberen we samen met de leerling en ouders het beste uit een leerling te halen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de onderbouw.
Iedere leerling op MHS heeft een eigen mentor, hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor de leerling.
De onderbouw bestaat uit klas 1 en 2 mavo en 1, 2 en 3 havo.
Op MHS hebben we klassen op twee niveaus: een mavo-klas en een havo-klas. Met een mavo advies plaatsen we je in de mavo-klas, met een havo of havo/vwo-advies kom je in de havo-klas. Heb je een mavo/havo advies? Dan kijken we samen welke klas voor jou het meest passend is (intakegesprek). Met een vmbo-kader/mavo of een vwo advies kun je je niet zomaar aanmelden, maar gaan we eerst met je in gesprek of onze school kan bieden wat jij nodig hebt om goed te kunnen leren.
Als je in bepaalde vakken heel goed bent, kun je op MHS één of meerdere vakken op een hoger niveau volgen. Soms kan je ook eerder examen doen in één of meerdere vakken. Na het eerste en na het tweede jaar kun je vanuit de mavo-klas doorstromen naar de mavo of de havo. Vanuit de havo-klas stroom je door naar de havo of het vwo. Voor je vwo opleiding stap je over naar !mpulse of het Leeuwarder Lyceum.
Instromen in het tweetalig onderwijs kan alleen in klas 1. Je kun na het eerste of tweede jaar tweetalig onderwijs wel overstappen naar het reguliere onderwijs. Heb je in het buitenland onderwijs gevolgd en spreek je daarom al heel goed Engels? Dan plaatsen we je niet in het tweetalige onderwijs, omdat je juist moet oefenen met Nederlands.
Bij ons kun je in klas 1 en 2 niet blijven zitten. Na het eerste of tweede leerjaar kunnen we je, naar aanleiding van je resultaten, gesprekken en zorgoverleg, begeleiden naar een ander niveau onderwijs binnen MHS (= mavo of havo), een ander niveau onderwijs op een andere locatie (= vmbo b, k, gl of vwo) of een heel ander type onderwijs (= geen Montessorionderwijs).
Wil een leerling de tweetalig stroom volgen dan geldt voor de mavo/havo klas dat minimaal 30% van de vakken in het Engels worden gegeven. In de havo klas wordt minimaal 50% van de vakken in het Engels gegeven.
Voor de plaatsing in deze klassen moet er een positief advies gegeven worden door de groepsleerkracht en heeft de leerling met zijn ouders een intakegesprek.
Meer informatie hierover kun je vinden bij het onderdeel Tweetalig onderwijs en Internationalisering.
Leerlingen leren op een Montessorischool op verschillende manieren. Dit wordt beschreven in hoofdstuk Montessorionderwijs.
Om je ontwikkeling te stimuleren, bieden we naast vaklessen ook werktijduren aan. De invulling van de werktijd bepaal jij in overleg met je docenten en met je mentor. In die werktijd werk je dus zelfstandig of samen buiten de lessen, maar met begeleiding van docenten en begeleiders.
Het schooljaar wordt verdeeld in vier perioden. Je krijgt per periode voor elk vak een planning. Wij noemen dat een werkwijzer. In een werkwijzer staat een overzicht van wat je op een bepaald moment gedaan moet hebben. Ook worden daarin de toetsen vermeld die je in die periode krijgt. Een werkwijzer helpt je om zelf je taken te plannen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.