Het onderwijs op het Stedelijk Gymnasium wordt op een bepaalde manier vormgegeven. Hieronder lichten we dit toe.
Wij roosteren gedurende de gehele schoolloopbaan van de leerling wekelijks ongeveer 30 lessen in, die gegeven worden in klassenverband. In horizontale tussenuren, de uren waarbij de klassen van een leerjaar op hetzelfde moment ingeroosterd zijn, hebben de onderbouwklassen per jaarlaag de gelegenheid om naar de hulplessen te gaan. Op donderdag organiseren we het Studium. Hierin worden aan alle leerlingen vakoverstijgende activiteiten aangeboden. Deze variëren van “leren leren” tot een cursus “duurzaam koken”. Het programma wisselt per periode en de de leerlingen zitten bij aantal keuzeactiviteiten door elkaar.
We doen ons best een zo aaneengesloten mogelijk rooster te maken. De leerlingen kunnen hun tussenuren altijd gebruiken om in de manege op de studiebalkons zelfstandig aan het werk te gaan onder begeleiding van een nestor. We doen geen maatschappelijke stage.
Het werken aan executieve functies is een belangrijk onderdeel van ons eerste-klas-programma. Leren leren is voor gymnasiumleerlingen een belangrijk aandachtspunt. Deze leerlijn zetten we voort in de leerlijn academische vaardigheden in de bovenbouw.
De mentor is de contactpersoon voor de ouders. De mentor van de eerste klas is ook het volgende leerjaar mentor.
In het eerste leerjaar kunnen leerlingen aangeven of ze mee willen doen met het ‘Gymnasium in vijf jaar’-programma. Zij worden daarbij individueel begeleid.
Op het Stedelijk Gymnasium hebben we geen maatschappelijke stage.