Visie en ambitie

Onze visie op ondersteuning

Het doel van passend onderwijs is om voor ieder kind een passende plek te realiseren.

Op het Leeuwarder Lyceum doen we dat door leerlingen te laten ontdekken wat hun talenten zijn. Ze leren wie ze zijn en wat ze willen worden. Waar ze goed in zijn en wat ze nog kunnen leren. Dat kunnen ze uitsluitend als ze vertrouwen hebben in zichzelf en in anderen. Voor ieder talent hebben wij een plek.

Bovenstaand proces bereiken we door onder andere een passende invulling (leerlijn) van het mentoraat zodat iedere leerling gezien wordt en het ontwerpen van activiteiten die het pedagogische klimaat ontwikkelen en stimuleren.

Onze ambities en ontwikkeldoelen

Als Leeuwarder Lyceum willen we een betekenisvolle bijdrage leveren om zoveel mogelijk leerlingen binnen ons regulier onderwijs de juiste ondersteuning te bieden, ook leerlingen met meer specifieke, c.q. speciale onderwijsbehoeften. Een bijdrage die soms begint bij de ondersteuning van de individuele leerling, maar zich altijd zal uitstrekken naar de ondersteuning van leerkracht(en) en team. Het versterken van de eigen kracht, autonomie en het stimuleren van voortdurende ontwikkeling is ook van toepassing op onszelf en op de leerkrachten, de scholen en de partners waarmee we samenwerken. Daarmee willen we bijdragen aan een duurzame versterking van ons onderwijs.

De grenzen van onze mogelijkheden in termen van wat we wel en niet aankunnen zijn in een zekere bandbreedte flexibel. Wij zijn lerend hierin en streven met elkaar, als team in nauwe samenwerking met externe participanten om die grenzen steeds ruimer te laten zijn. Onze ambitie is om elk jaar meer te kunnen bieden dan nu.

Wanneer de schoolgang uitdagingen oplevert, halen wij expertise in huis zodat de leerling middels een passend programma onderwijs kan volgen op onze school. Wij kijken hierbij altijd naar de mogelijkheden, binnen de maximaal toegestane ondersteunende arrangementen, om dit mogelijk te maken.  

Wanneer dit onvoldoende oplossing biedt en onze school toch geen passende plek lijkt, dan denken wij mee, adviseren en zorgen voor doorverwijzing naar kwalitatief uitstekende alternatieven (bv. speciaal onderwijs). Daarbij streven we er ook naar om dat een kortdurende, tijdelijke plaatsing te laten zijn, waarbij de begeleiding expliciet gericht is op een terugkeer naar regulier onderwijs. Of voor wat betreft het VO op deelname aan de maatschappij middels zinvolle dagbesteding, toeleiding naar arbeid of schakelen naar vervolgonderwijs.

Hoorrecht

Op 3 juni 2025 is er een bijeenkomst georganiseerd waarbij leerlingen hun mening konden geven over het ondersteuningsaanbod binnen de school. Alle leerlingen zijn hiervoor uitgenodigd via een oproep in het weeknieuws en via de mail. Aan deze oproep is geen gehoor gegeven. Voor schooljaar 2025/2026 laten we dit terugkomen in het leerling tevredenheidsonderzoek, om ons ondersteuningsaanbod zo optimaal mogelijk vorm te geven.