Ondersteuning en voorzieningen

De begeleidingsstructuur is zo ingericht dat leerlingen zowel individueel als in groepsverband, optimaal kunnen functioneren en profiteren van het aanbod van de school. Met als doel goed voorbereid te zijn op hun vervolgopleiding en hun rol in de maatschappij.

Iedere leerling op het Leeuwarder Lyceum heeft een mentor. Deze mentor is de spil in de begeleiding van de leerlingen, is het eerste aanspreekpunt en begeleid zijn leerlingen door hun schoolloopbaan.


De vakdocenten besteden binnen hun reguliere lessen aandacht aan de begeleiding van
leerlingen. De begeleiding vindt plaats binnen het eigen vakgebied.
Vakdocenten begeleiden hun leerlingen op kennis, kunde en vaardigheden. De docent
begeleidt de leerlingen bij het krijgen van inzicht in hun bekwaamheden voor
vervolgopleidingen waar het betreffende vak een rol speelt. Ook heeft de vakdocent een
rol in het begeleiden van de klas.

Binnen de school is er een dyslexie coördinator voor de ondersteuning aan leerlingen met dyslexie.

De decaan en mentoren ondersteunen leerlingen bij het maken van (school)loopbaankeuzes of eventuele veranderingen binnen de schoolloopbaan.

De verzuim coördinator houdt zicht op de schoolaanwezigheid van iedere leerling. Er wordt een afweging gemaakt of er sprake is van geoorloofde of ongeoorloofde afwezigheid. Wanneer er sprake is van opvallende afwezigheid wordt er altijd contact opgenomen met ouders. En bij structurele afwezigheid wordt de leerling besproken in het School Als Vindplaats (SAV) overleg, waarna er een passende actie uitgezet wordt. Dit kan bijvoorbeeld een aanmelding bij de GGD jeugdverpleegkundige zijn.

Binnen het Leeuwarder Lyceum hebben we een School Als Vindplaats team. Dit team bestaat uit een jeugdverpleegkundige van de GGD, jongerenwerker van Amaryllis, de verzuim coördinator en een zorgfunctionaris van de school. Dit team komt tweewekelijks bij elkaar en is gericht op het vroegtijdig signaleren en inzetten van passende ondersteuning. 

De zorgfunctionarissen coördineren de extra begeleiding rondom leerlingen. In
gezamenlijk overleg (ouders/verzorgers, mentor, teamleider en de leerling zelf) wordt een passend traject vormgegeven. Een traject kan bestaan uit een aantal gesprekken op school of een doorverwijzing naar bijv. een huisarts, sociaal wijkteam, GGD of leerplichtambtenaar.

Vanuit het samenwerkingsverband is er een orthopedagoog verbonden aan onze school. Zij wordt ingeschakeld om mee te denken, adviseren en te ondersteunen wanneer hier behoefte aan is.

Binnen het Leeuwarder Lyceum is een ZAT (Zorg Advies Team). Dit multidisciplinaire team komt iedere 6 weken bij elkaar om verschillende leerlingen te bespreken. Er wordt vanuit verschillende invalshoeken naar de leerling gekeken en zorgvuldig een passend (zorg)traject uitgezet. Het ZAT bestaat uit de orthopedagoog van het samenwerkingsverband, de jeugdverpleegkundige van de GGD, de leerplichtambtenaar en de zorgfunctionarissen van de school. De betrokken mentor wordt ook uitgenodigd om hierbij aan te sluiten.
Er wordt met regelmaat gekeken of het traject nog steeds passend is bij de leerling. De
zorgfunctionaris is degene die monitort en coördineert.


Binnen het Leeuwarder Lyceum is er een trajectgroep die zich specifiek richt op leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) of vergelijkbare internaliserende problematiek. Deze leerlingen hebben specifieke ondersteuningsbehoeftes op het gebied van de executieve functies en hebben vaak begeleiding nodig op sociaal-emotioneel gebied.

De leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit de trajectgroep hebben net als alle andere leerlingen een mentor en volgen de lessen met hun eigen klas. Daarnaast worden ze ondersteund door de zorgfunctionaris van de trajectgroep.  
Er wordt altijd een maatwerktraject geboden waarbij de ontwikkeling wordt gestimuleerd met haalbare doelen. Dit wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en deze wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld met ouders en andere betrokkenen. Het doel is altijd om de leerling zoveel mogelijk mee te laten draaien in de reguliere lessen. De trajectgroep is geen speciaal onderwijs. Het Leeuwarder Lyceum is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Fryslân-Noard. De school kan een beroep doen op het Expertisecentrum, die de school kan adviseren bij het ontwikkelen van een heldere zorgstructuur, de ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen te verhelderen of door kennisdeling.
Daarnaast kent het samenwerkingsverband het OPDC (Othopedagogisch Didactisch Centrum). Wanneer de ondersteuning binnen de school (tijdelijk) niet toereikend is, kan de leerling aangemeld worden voor een passend traject op het OPDC.